Věrný danému slibu jsem se konečně dokopal zplodit pár vět o rozdílnosti evropských a amerických verzích našich plechových miláčků. Jak jistě všichni víte, jsem se stal před nějakou dobou majitelem US verze CR-X – HF, takže na zkoumání různých odlišností jsem měl více než dost času. Určité odlišnosti však můžou majitele US verzí dohnat téměř k jistému šílenství

, protože jisté specifické díly se u nás sehnat prostě nedají. Nicméně začněme od začátku, co si vlastně páni Američani mohli ve své vlasti koupit a že měli z čeho vybírat:
Zde pár příkladů co se mi podařilo najít na Wikipedii
US Spec:
D15B6 (1988-1989), 1,5 L 62 hp - tento motor je použit v HF (předface) SOHC 8V
D15B6 (1990-1991), 72 hp - tento motor je použit v HF (poface) SOHC 8V
D15B2 , 1.5 L 92 hp - tenhle motor u nás znáte z Civicu SOHC 16V
D16A6 (1988), 1.6 L 105 PS, použit v CR-X Si SOHC 16V (jiné označení D16Z2)
D16A6 (1989-1991), 1.6 L 108 hp SOHC 16V
Největším rozdílem v motorech tedy bylo, že si mohli zvolit mezi klasikou a úsporností, tedy dle libosti každého amerického soudruha. I když tyhle auta vypadají na první pohled stejně, zdání klame a věci nejsou takové, jaké se zdají být – liší se a někdy velmi nepříjemným způsobem zvláště pro majitele, zkráceně řečeno Japončíci to pěkně zamotali – někdy mám pocit, že se tím Amíkům a zřejmě i Evropanům pomstili za Hirošimu

.
U 1.5 bych řekl, že zde je těch rozdílů nejvíce. Verze 1.6 se tak už tak mnoho od evropské neliší, ale nikdy neříkej nikdy.
exteriér – kapota bez kapky, absence zadního křídla a stěrače, zadní brzdy (bubny místo kotoučů), širší platové krytky B sloupků
, a jak jsme zjistili s Mulderem, je kapku jiný i koncový tlumič výfuku každopádně dá se zaměnit s evropou. Další zvláštností jsou jakési výstupky na předních světlech, o jejichž funkci se dají vést sáhodlouhé debaty, přičemž na 1.6 už nejsou – proč ? - tohle asi navždy zůstane velkým tajemstvím Hondy
. Zvláštností je, že v této verzi byla použita dvouparabolová světla místo obvyklých jednoparabolových (platí pro poface)
, jiné pozičky- rozdělené na poziční světlo a blikač, jiná boční skla ve dveřích (velikost a úchyty). Použit je i jiný materiál na zpětná zrcátka – mají jakýsi optický efekt, snad k eliminaci mrtvého bodu bo co

. Auto nemá šíbr, ale klimatizaci – sehnat zde kompresor je však nadlidské úsilí. Dalším výrazným znakem odlišnosti je jiný zadní nárazník (platí pro všechny typy US verzí)
. Jiná jsou i zadní světla – postrádají mlhovku, mají dvě zpátečky a mají zadní poziční světla (rozdělení blikače). A jako poslední viditelný rozdíl je třetí brzdové světlo v kufrových dveřích.
interiér – jiné tapecy a to jak tvarově tak i jiným použitím materiálu, absence kapes- u verzí 1.6 jsou tapecy většinou tvarově shodné s evropskou verzí, ale i zde najdeme rozdíly (nápis CR-X). Každopádně jsou i verze 1.6 s pásy ve dveřích. U CR-X 1.5 nejsou k dispozici hodiny (v ostatních verzích ano), tachometr v mílích a pidizobrazením km, regulování podsvícení přístrojové desky, indikátor otevřených dveří, indikátor nezapnutých pásů a to jak na přístrojové desce tak u zpětného zrcátka

- pasy.jpg (15.64 KiB) Zobrazeno 3123 x
, pásy ve dveřích – opravdu peckovní vychytávka, hlavně při sundavání tapeců
, jiné kličky na stahování oken (princip stejný jen jiný design), celé čalounění vozu je v kožence, absence zadní lavice a zadních pásů – díky čemuž je auto zapsané jako dvoumístné, jiný tvar zadních kapes (bez otvorů na pásy). Z vlastních poznatků mohu konstatovat, že pro šedou kůru mozkovou je docela záběr obyčejná výměna úložného prostoru za klasickou lavici. V 1.5 totiž zcela chybí otvory pro šrouby k uchycení zadních pasů a sklopného opěradla

, sedák se tam s pomocí boží dá nabastlit. Pokud by se někdo chtěl pustit do výměny předních pásů alá CR- X 1,6 neuspěje, ani zde díry na spodní uchycení pásů nejsou. Další třešničkou je výměna homokinetických kloubů – 1,5 má i slabší poloosy, takže zde nelze použít díly náprav z CR-X 1.6. Zázrakem tam pasují klouby z C3g na kterého se zde díly sehnat dají. Velmi jsem se podivil i u výměny předního blatníku, který je plně záměnný, nicméně otvor na boční blikač je jiný. Další vychytávka jsou dveřní boční okna – nelze je zaměnit z evropské verze ta jsou delší a mají i jiné uchycení do zvedáku
, to zřejmě platí pro všechny US verze, protože jsem zaměňoval za okno právě z CR- X 1.6. O jiných rozdílech prozatím nevím a zatím asi ani nechci vědět

. Nikdy by mě nenapadlo, že si Japončíci dají práci stvořit stejné a přitom úplně jiné auto. Na závěr podotýkám, že motorizace D15B6 je v Evropě věcí téměř neznámou a nakupování náhradních dílů se rovná sázce v loterii

.
Pokud narazím na další odlišnost, budu tento článek průběžně doplňovat.
P.S. Omlouvám se tímto Mulderovi za pujčení jeho fotek k rozdílům aut neb jsem lenoch a nějak se mi fotit nechtělo
